woensdag, november 19, 2008

Mager fotomodel werkt averechts in advertenties

AMSTERDAM - Extreem slanke fotomodellen in advertenties verleiden vrouwen niet tot het aanschaffen van producten, maar hebben juist een negatief effect op de verkoop. Dat blijkt uit een nieuw Australisch onderzoek.
De onderzoekers van de University of Queensland presenteerden bij wijze van experiment verschillende advertenties voor shampoo, kleding en ondergoed aan 400 vrouwelijke proefpersonen.
Elke advertentie was in twee versies gedrukt. In de eerste speelde een traditioneel mager fotomodel met maatje 36 de hoofdrol, in de tweede versie had een fotomodel met maat 40 haar plaats ingenomen.
Toen de deelneemsters aan het experiment moesten aangeven in welke producten ze het meest geïnteresseerd waren, bleken de magere modellen niet aanlokkelijker. Alle advertenties trokken ongeveer evenveel aandacht.
Maar uit de andere vragen die de proefpersonen moesten beantwoorden, kwam naar voren dat de advertenties met de zwaardere fotomodellen uiteindelijk effectiever waren.
Vooral vrouwen tussen de 18 en 25 jaar voelden zich beter over zichzelf na het zien van de vollere lichaamsvormen en waren daardoor eerder geneigd om het geadverteerde product te kopen.
Volgens hoofdonderzoekster Phillippa Diedrichs bewijst het experiment dat het inzetten van magere fotomodellen geen voordelen heeft voor de verkoop van producten.
"Mensen komen vaak met het argument dat magere modellen nu eenmaal beter verkopen", verklaart ze in de Britse krant Daily Telegraph. "Maar we kunnen de reclamebeelden die we overal zien veranderen en nog steeds evenveel producten verkopen. Daarbij voelen mensen zich dan ook nog eens beter over zichzelf."
Binnenkort wil Diedrichs ook onderzoeken of advertenties met slanke, mannelijke fotomodellen effectiever zijn dan advertenties met de lichamen van doorsnee mannen.
"Het enige probleem is dat er nauwelijks mannelijke fotomodellen met een maatje meer te vinden zijn", aldus de onderzoekster. "Waarschijnlijk zullen we met behulp van de computer het hoofd van een fotomodel op een doorsnee mannenlichaam moeten zetten."
(Bron)

Dikke mannen zat...

Geen opmerkingen: