woensdag, november 29, 2006

Duizend plekken op spoor krijgen nieuwe beveiliging

HILVERSUM - Spoorwegbeheerder ProRail gaat op circa duizend plekken op het spoor een nieuw, veiliger beveiligingssysteem aanleggen. Dat zorgt ervoor dat treinen minder snel door rood licht rijden en op die manier ongelukken veroorzaken, zegt topman Bert Klerk woensdag in een interview met de Volkskrant.
"Het zijn drie- tot vierhonderd seinen op buitensporen, bijvoorbeeld op plekken waar een langzaam rijdende stoptrein op de hoofdbaan komt waar een trein met 140 kilometer per uur komt aanrazen", zegt Klerk. De overige zes- tot zevenhonderd komen bij zogeheten spoorwegemplacementen zoals stations.
De afgelopen tijd gebeurden er diverse ongelukken waarbij treinen op elkaar botsten. "We onderzoeken nog, maar alles wijst erop dat er treinen door rode seinen zijn gereden", aldus Klerk.
Volgens hem zijn er langs het spoor in Nederland circa honderd "recidiverende rode seinen", waar vaker dan een keer een keer een trein doorheen is gereden.
Het duurt nog een jaar of twee voordat ProRail het nieuwe systeem heeft aangelegd.
(Bron)


TT 105 Bonden: veiliger spoor duurt te lang

De bonden vinden het onaanvaardbaar dat het nog twee jaar duurt voordat het beveiligingssysteem op het spoor wordt aangepast. "Jaren geleden is gezegd dat het twee jaar zou duren en nu komt ProRail weer met twee jaar wachttijd, dat kan echt niet", zegt de VVMC.
Ook FNV Bondgenoten maakt zich zorgen. Maar het is vooral de schuld van de te traag werkende politiek. ProRail is van de politiek afhankelijk, zegt de bond.

Maar ja, treinen en vertraging, dat hoort bij elkaar...

Geen opmerkingen: