zaterdag, december 13, 2008

Cybercriminaliteit verplaatst zich naar het web

AMSTERDAM - Cybercriminaliteit verplaatst zich steeds meer naar het web. Kwaadaardige websites vormen een steeds grotere bedreiging, en ook spammers zoeken hun toevlucht meer en meer op fora en blogs.
Dat zegt het Duitse beveiligingsbedrijf G DATA in een vooruitblik op 2009. Volgens het bedrijf krijgen internetgebruikers komend jaar vaker te maken met zogenoemde 'drive-by downloads' - websites die kwaadaardige software op hun pc installeren zonder dat de bezoeker dat in de gaten heeft. Vaak is ook de eigenaar van zo'n gekraakte website zich niet bewust van het probleem.
Daarnaast waarschuwt G DATA voor vervalste websites. Cybercriminelen proberen internetgebruikers vaak naar getrouwe kopieën te trekken van echte websites, zoals die van banken. Als argeloze bezoekers op de vervalste site proberen in te loggen, onderscheppen de makers hun wachtwoord en plunderen de rekening, of verkopen de gegevens aan derden.
Volgens het bedrijf wordt volop gehandeld in dergelijke gestolen informatie. Inloggegevens voor bankrekeningen leveren op de zwarte markt tussen de 6 en de 200 euro op. Creditcardgegevens worden per bulk verhandeld: honderd creditcardnummers met de bijbehorende controlecode kosten 40 tot 80 euro. Voor duizend nummers zonder zo'n code moeten kopers 300 tot 600 euro neertellen.
Ook e-mailadressen worden in bulk verkocht. Per megabyte kosten die 40 cent tot 2 euro. Toch zou die prijs wel eens kunnen gaan dalen. Volgens G DATA verleggen spammers hun werkterrein steeds meer naar bijvoorbeeld webfora en blogs, omdat overheden steeds strenger optreden tegen ongewenste e-mailreclame. Ook messagingdiensten, zoals MSN, krijgen meer met spammers te kampen, denkt het bedrijf.
Spam die wel per e-mail binnenkomt, wordt steeds persoonlijker. Volgens de onderzoekers maken de afzenders daarbij handig gebruik van de vele informatie die internetters over zichzelf prijsgeven op sociale netwerken, zoals Hyves en Facebook.
Aan de hand daarvan kunnen spammers hun e-mails gemakkelijker op specifieke doelgroepen richten, en door de persoonlijke details is de junkmail moeilijker als zodanig herkenbaar.
(Bron)

Geen opmerkingen: