woensdag, juli 16, 2003

Op verzoek het computerprobleem nader omschreven: ik probeer een ADSL-verbinding te maken. Op comp 1 (per zeer binnenkort: 'de oude comp') loopt dat prima. Ergo: modem en kabel zijn in orde.
Op de nieuwe comp (binnenkort: 'comp 1') loopt dat niet. Als ik het installatieprogramma draai, krijg ik een foutmelding bij het configureren van het modem, waarna de installatie gewoon doorgaat en opgewekt meldt: 'Voltooid'. Mijn eerste idee: de communicatie tussen modem en netwerkkaart zit niet goed. Protocollen nagekeken, verschillen opgespeurd tussen oude en nieuwe comp, alles hetzelfde ingesteld - noppes.
Uiteraard is het een foutmelding die niet in de documentatie is terug te vinden, waarom zouden we het simpel doen tenslotte.
Voor alle zekerheid modem ook ingeplugd op de andere netwerkkaart: zelfde effect. De boel moet niet in de war raken van twee netwerkkaarten, dus dat zal het ook niet zijn.
Alleen is het nu natuurlijk wel zo dat de netwerkverbinding tussen oude en nieuwe comp, die eerst prima tweezijdig was, nu nog maar één kant op werkt: van oude comp naar nieuwe. Da's wel de belangrijkste richting, maar toch.
Naast dit alles heb ik één keer de melding gehad dat er een onderdeel van de software verouderd was, met een link voor updates. Op die site stond van alles, maar geen updates. En daarna heb ik de melding (ook na deïnstalleren en opnieuw installeren) niet meer gehad.
Wat me het meest ergert, is dat ik niet snap waarom ik het niet snap. Configuraties, stuurprogramma's, bindingen, protocollen - het zal allemaal wel. Ik wil gewoon dat het ding werkt.
Vriendje prutst wat en krijgt het dan wel voor elkaar, maar hij houdt vol dat hij niet weet wat ie doet en maar wat uitprobeert. Dus misschien moet ik minder huiverig worden en gewoon een beetje aanrommelen.
(Ja, ik heb de installatie ook uitgeprobeerd terwijl het modem niet ingeplugd was, wat leidt tot dezelfde foutmelding. Dus ik blijf de netwerkkaart en de configuratie daarvan verdenken - maar meer dan niet snap ik er niet van.)

Geen opmerkingen: