zondag, februari 18, 2007

Discussie dubbele nationaliteit kost coalitie zetels

RIJSWIJK - De aanhang voor de coalitiepartijen is deze week sterk afgenomen. Dat bleek zondag uit een peiling van Maurice de Hond. "Dit hangt duidelijk samen met de discussie over de dubbele nationaliteit van bewindspersonen", stelt De Hond.
Niet alleen kiezers van de Partij voor de Vrijheid (PVV) steunden volgens de opiniepeiler deze motie, maar ook die van de VVD (86 procent) en het CDA (58 procent).
In vergelijking met de verkiezingen van november verliest het CDA zes zetels. De PvdA heeft er vijf minder. Het ChristenUnie blijft op twee staan. Hierdoor zouden de drie coalitiepartijen bij nieuwe verkiezingen met 69 zetels niet meer kunnen steunen op een meerderheid in de Tweede Kamer.
(Bron)

Ik begrijp nog steeds niet wat het probleem is met die dubbele nationaliteit. (Maar ik ben bevooroordeeld: die heb ik ook.) Is het een bewijs van betrokkenheid bij dit land als je die andere nationaliteit verwerpt (vooropgesteld dat dat kán)? Waarom hoeven mensen die hier geboren zijn uit NL-ouders die dan niet te bewijzen? Is puur het hier geboren zijn uit een NL-geslacht voldoende om zo te denken? Dan heb je toch iets gemist - ik ken "pure" NL-ers die ik niet erg pro-NL vind. Dus wat zegt dat?

Geen opmerkingen: