zondag, februari 18, 2007

'Kinderen lijden onnodig lang aan kiespijn'

AMSTERDAM - Jonge kinderen lijden onnodig lang pijn door kiespijn. Dat komt doordat ouders moeite hebben met het herkennen van kiespijn bij hun kinderen en tandartsen de pijn bij een behandeling vaak niet goed inschatten. Dat zegt onderzoeker Judith Versloot in haar promotieonderzoek, waarop ze 1 maart promoveert aan de Universiteit van Amsterdam.
Versloot wijst erop dat kinderen van 3 of 4 jaar zelf nog niet betrouwbaar kunnen aangeven of ze kiespijn hebben. Om ouders te helpen kiespijn te herkennen, heeft ze een lijst opgesteld met het gedrag dat kinderen vertonen bij kiespijn, de Dental Discomfort Questionnaire. Een voorbeeld van dergelijk gedrag is het plotseling wegleggen van iets lekkers, met één kant van het gebit kauwen of plotseling naar de wang grijpen tijdens het eten.
De wetenschapper adviseert tandartsen niet alleen af te gaan op wat kinderen zelf aangeven en hun eigen inschatting. Observatie met video-opnamen is volgens haar de meest betrouwbare methode om pijn van kinderen te meten. Ze geeft wel toe dat het ook dan moeilijk blijft om pijngedrag te onderscheiden van gedrag als gevolg van bijvoorbeeld angst en stress.
(Bron)

Dat geldt niet alleen voor tanden denk ik - mijn ma weet mijn buikpijn als kind aan zenuwen. Pas toen ik, lekkerbek, weigerde nog langer te eten omdat die buikpijn steeds na het eten erger werd, besefte ze dat er echt iets aan de hand was. Het bleek een blindedarmontsteking. Maar mijn ma was zelf nogal van het 'niet zaniken, dóórgaan', waardoor haar genegeerde kiespijn in een complete ziekenhuisopname eindigde.

Geen opmerkingen: