dinsdag, november 18, 2003

Advocaten te goed voor rookhok

AMSTERDAM - Ook in rechtbanken mag straks geen sigarettenlucht meer hangen. In Amsterdam zijn de openbare ruimtes in het gerechtsgebouw al bijna een jaar rookvrij.
Naast de kiosk bij de ingang van de rechtbank in Amsterdam staat een glazen kooi, voorzien van zes zitplaatsen en een reusachtige asbak. 'Voor de echte junks en losers', aldus advocaat Van den Pol.
Sinds begin dit jaar zijn de openbare ruimtes van het gerechtsgebouw officieel rookvrij. Op de paar vierkante meter die het rookhok beslaat na. Van den Pol rookt liever in de advocatenkamer. 'Er staat hier een asbak, dus dat betekent dat het gedoogd wordt, zoniet dat het toegestaan is.'
Vanaf 1 januari moet de hele rechtbank gezuiverd zijn van nicotinerook. Alleen in speciale ruimtes zoals het glazen hok bij de ingang en een vergelijkbare faciliteit voor het personeel mag nog worden opgestoken. In de andere ruimtes ontbreekt elke vorm van circulatie en in het gerechtsgebouw kan geen raam open. Er is echter nog geen duidelijkheid over de maatregelen.
Een woordvoerster komt niet verder dan vermoedens over het rookbeleid van justitie. 'Waarschijnlijk' mag ze in haar eigen kamer niet meer roken en zullen ook de raadslieden zich moeten aanpassen. Ze weet wel zeker dat er nog enkele rookcabines zijn besteld, ook voor de extra beveiligde bunker buiten de stad. Waar ook in de publieke ruimte nog volop wordt gerookt.
Het zachte gebrom van de afzuiginstallatie doorbreekt de stilte in de glazen kooi. Pas als het gaat regenen, komen er wat nicotineverslaafden. 'De meesten roken liever buiten. Ze voelen zich gediscrimineerd en reageren chagrijnig als blijkt dat ik geen sigaretten verkoop', vertelt Linda Kwakye die in het kioskje werkt.
Juridisch medewerker Dick Feijen (10 tot 15 sigaretten per dag) noemt de nieuwe cijfers van de Gezondheidsraad over de gevolgen van meeroken 'schrikbarend'. 'Ik ben er niet trots op dat ik rook. Ik ben er ook voorstander van dat de overheid steeds meer maatregelen neemt. Je bent verantwoordelijk voor de schade aan de gezondheid van een ander.'
Niet-roken is de norm geworden in de Amsterdamse rechtbank. Toen de eerste 'verboden te roken' stickers verschenen, trok niemand zich er iets van aan, maar nu worden de rokers te kijk gezet. Advocaten zullen elkaar echter niet zo snel aanspreken op hun rookgedrag, weet advocate Angela Meijer: 'Wij hebben al zoveel met regels te maken, dat we ons er zelf liever niet aan houden.'
Meijer is een jaar geleden gestopt. Vlak voordat 'dat ding' er kwam. 'Goed dat het gedooghok er staat hoor, maar als een cliënt van mij wil roken ga ik er toch echt niet naast staan. Je staat daar zo voor schut.'
De 41-jarige Marjon is voor een zaak bij de rechtbank. Ze heeft niet het gevoel dat ze voor schut staat, maar voelt zich als roker wel steeds meer in een hoek gedreven. 'De slogan dat we er samen wel uit komen, gaat blijkbaar niet meer op. Ik pas me heus wel aan bij mensen die er niet tegen kunnen, of in de buurt van kleine kinderen, maar ik schijn zelfs al niet meer op een perron te mogen roken. Ik ben hier in de rechtbank in een stressvolle situatie dus ik heb mijn sigaretje gewoon nodig.'
(Bron)

'Er staat hier een asbak, dus dat betekent dat het gedoogd wordt, zoniet dat het toegestaan is.'
'Wij hebben al zoveel met regels te maken, dat we ons er zelf liever niet aan houden.'

Roken is toch echt slecht voor je hersens, dat blijkt maar weer.

Geen opmerkingen: