dinsdag, november 18, 2003

De Boer wil niet als 'net niet' de geschiedenis in

NOORDWIJK - Heel even is het wel bij Frank de Boer door het hoofd geflitst. De 108e interland woensdag tegen Schotland zou wel eens zijn laatste kunnen zijn. Lang heeft hij echter niet bij dit doemscenario stil gestaan. "Dat heeft namelijk toch geen nut, want wij winnen met 3-0."
Hij doet zijn voorspelling met een strak gezicht. "Ja, ik ben echt serieus", benadrukt hij. "Waarom ik dat denk? Omdat we gewoon veel en veel beter zijn. Dat zag je al in Glasgow. Daar hadden we normaal gesproken al moeten winnen. Nu zullen we nog meer kansen krijgen en ook scoren. Ja, daar geloof ik heilig in."
Het zelfvertrouwen van de aanvoerder lijkt net als dat van zijn ploeggenoten geen grenzen te kennen. Sinds EURO 2000 won het Nederlands elftal geen enkele belangrijke wedstrijd meer. Tegen de Portugezen en de Ieren liet Oranje tijdens de mislukte WK-kwalificatie twee gelijke spelen en twee nederlagen noteren. Ook na afloop van de dubbele ontmoeting met Tsjechië was de balans na een nederlaag en een gelijkspel negatief. En toch voorspelt Frank de Boer een uitslag van 3-0.
"Ja, het kan natuurlijk altijd fout gaan", beseft de recordinternational. "Dan krijg je zo'n wedstrijd als Spanje tegen Noorwegen. Dan krijgen we dertig kansen en wordt het alsnog slechts 2-1. Maar daar ga ik echt niet van uit. Ik denk dat we winnen en naar Portugal gaan. Dat lijkt me logisch als sportman." De Boer, sinds 1990 international, dicht het Nederlands elftal dus voldoende kwaliteiten toe om de dubbele ontmoeting met de Schotten in het voordeel van Oranje te beslissen.
"En dan hebben we nog voldoende tijd om verder te groeien. We kunnen dan nog veel trainen en misschien wel enkele jonge jongens in de ploeg opnemen. En dan doen we gewoon weer mee om de prijzen in Portugal hoor. Al wil dat nog niet zeggen dat we daar even gaan winnen. Ik zag Frankrijk met 3-0 bij Duitsland winnen. Goeie ploeg hoor."
Of Nederland nu naar Portugal gaat of niet, de kans is groot dat De Boer net als enkele van zijn generatiegenoten zonder prijzen afscheid moet nemen van een lange interlandcarrière. "Ja, en dan ga je beseffen hoe dicht je bij een prijs bent geweest. Op het WK in 1998 had het kunnen lukken. Op EURO 2000 ook. Maar steeds was het net niet. Nu moet het gebeuren. Dit is onze laatste kans. Eerst winnen van de Schotten en daarna presteren in Portugal. Anders zijn we inderdaad de generatie net niet."
De Boer en Oranje. Zelf houdt hij er geen rekening mee maar woensdagavond kan het zo maar na dertien jaar voorbij zijn. Nooit meer zal hij als eerste speler na afloop van een wedstrijd zijn mening masaal voor de camera verwoorden. Nooit meer die mooie lage trap, nooit meer zijn traditionele missertje en nooit meer die blik vol onbegrip na een gemiste strafschop.
Strafschoppen, het in Nederland meest beladen facet van het voetbalspel is gevallen. "Niet als het 3-0 wordt, maar het zou zo maar kunnen", beseft De Boer. "Theoretisch is alles mogelijk. Een interlandloopbaan beëindigen na een verloren strafschoppenserie.
Ja, dat zou echt drama zijn. Daar wil ik helemaal niet aan denken", aldus de verdediger die tijdens de halve finale van het EK tegen Italië twee keer vanaf elf meter miste. "Of ik er weer één zou nemen? Tsja, als ze me vragen wel. Dan zal ik mijn verantwoordelijkheid nemen. Maar ik vind het niet erg om niet te hoeven als er al liefhebbers zijn."
(Bron)

Geen opmerkingen: