vrijdag, april 02, 2010

Teken van leven uit Chinese mijn

PEKING - Reddingswerkers in het noorden van China hebben een teken van leven gekregen uit een overstroomde kolenmijn waarin 153 kompels al vijf dagen vastzitten.
''Ze horen voortdurend een soort tikgeluid dat van een buis komt die het water eruit pompt, alsof mensen tegen de buis slaan'', verklaarde een verslaggever ter plaatse van staatszender CCTV.
Reddingswerkers hadden buizen in de mijn laten afdalen. Toen ze een weer omhoog haalden, was er bovendien mijnapparatuur aan vastgemaakt. Iedereen reageerde opgetogen op het goede nieuws, aldus de journalist.
Zo'n drieduizend reddingswerkers zijn al dagenlang met man en macht in de weer om het drama tot een goed einde te brengen.
De mijn in de provincie Shanxi was zondag volgelopen met water. Op het moment van het ongeluk waren er 261 kompels aan het werk. Meer dan honderd van hen konden naar buiten komen, maar 153 anderen kwamen vast te zitten, volgens officiƫle cijfers.
Familieleden die bij de mijn wachten op nieuws van hun vaders, broers en zonen stellen echter dat het aantal vastzittende kompels groter is. Een mijnwerker die anoniem wilde blijven, zei dat het minimaal om tweehonderd mensen gaat.
Familieleden en overlevenden zeggen dat de Chinese autoriteiten het aantal naar beneden proberen bij te stellen. Ook klaagden ze dat de reddingsinspanningen ontoereikend zijn.
''De buizen zijn te smal om het water snel omhoog te krijgen'', aldus de dochter van een nog vastzittende mijnwerker. ''Mijn vader wordt niet gedood door het water, maar door die reddingswerkers.''
De Chinese mijnen zijn de dodelijkste ter wereld. Vorig jaar kwamen er volgens officiƫle cijfers meer dan 3200 mensen om door ongelukken.
Enkele dagen voor het vollopen van de mijn in Shanxi, waren mijnwerkers op water gestuit. ''Je bent toch niet bang voor een beetje water'', had een van de managers volgens een overlevende gezegd.
(Bron)

Geen opmerkingen: