zaterdag, januari 28, 2006

C1000 in de problemen door prijzenoorlog

Een groot deel van de franchisenemers van C1000 staat aan de rand van de afgrond. Dat blijkt uit een publicatie in het vakblad Distrifood. Het water staat de supermarktondernemers aan de lippen door de prijzenoorlog die Albert Heijn voert. Op dit moment kampen tientallen vestigingen van C1000 met liquiditeitsproblemen.
Opmerkelijk is dat C1000 eigendom is van het bedrijf Schuitema, dat weer voor 73 procent eigendom is van Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn. C1000 opereert wel geheel zelfstandig. Schuitema is niet blij met de publicatie. "Dat had niet gemoeten", zegt een woordvoerder. "Als een ondernemer bij Schuitema op de debiteurenlijst staat, draait de winkel niet rendabel. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld aanloopverliezen door ombouwoperaties." Verder wil hij niets zeggen.
C1000 start nu als tegengeluid een experiment met een nieuwe winkelformule, een zogenaamde 'nieuwste generatie supermarkt' in Nuenen. Daarin zijn vooral goedkope merken verkrijgbaar en rekent de klant zelf af door middel van een zelfscankassa.
(Bron)

Geen opmerkingen: