woensdag, januari 25, 2006

Vernieuwde C1000 wil de sjiekste en de goedkoopste zijn

NUENEN - De laagste prijsgarantie in combinatie met een flink uitgebreid assortiment, in een sfeervol ingerichte winkel. Met deze geheel vernieuwde C1000 formule wil supermarktconcern Schuitema de zware concurrentiestrijd in de branche het hoofd bieden.
Woensdag werd in Nuenen de eerste vestiging van de zogenoemde vierde generatie C1000 geopend. Het assortiment is uitgebreid met zeshonderd producten, tegen 'aanzienlijke' lagere prijzen. "De prijs mag wat ons betreft niet ter discussie staan", zei R. van de Wal, directeur marketing woensdag bij de presentatie van het nieuwe winkelconcept. "Als u hetzelfde product elders in Nuenen goedkoper vindt, dan krijgt u het gratis", zo luidt de prijsgarantieregeling.
Er zijn vooral meer verse producten bijgekomen in de vernieuwde supermarkt, maar ook de kant-en-klaar maaltijden, de vlees- en de broodafdeling zijn flink uitgebreid.
Vergeleken met het voorgaande C1000 concept, oogt de formule in Nuenen een stuk frisser en helderder. In de supermarkt, in de kleuren oranje, groen en grijs, wordt veel gebruik gemaakt van lage schappen, waardoor je in een keer naar achteren kunt doorkijken. "Je moet prettig en aangenaam boodschappen kunnen doen, zonder dat je over de dozen struikelt in een armoedige supermarkt", zei J. Brouwer, de bestuursvoorzitter van Schuitema woensdag.
Er is nog veel meer veranderd in de nieuwe zaak, die een oppervlakte heeft van 1500 vierkante meter. Zo staat er een digitale kiosk, waar klanten hun digitale foto's kunnen afdrukken of hun telefoonkaart kunnen opwaarderen. Ook kunnen ze er tabak en sterke drank bestellen, dat bij de automatenstraat aan het begin van de winkel opgehaald kan worden.
Over het afgelopen jaar heeft Schuitema negen van de 471 vestigingen moeten sluiten omdat ze niet meer rendabel waren. Ruim vierhonderd winkels zijn in handen van zelfstandige ondernemers, de rest is eigendom van Schuitema. De komende drie jaar verwacht Brouwer dat er nog eens dertig winkels gesloten of verkocht worden. "Als ze te klein zijn of geen uitbreidingsmogelijkheden hebben, hebben ze op lange termijn geen perspectief", aldus de topman.
Een saillant detail is dat Ahold, de moederonderneming van Albert Heijn, een belang heeft van 73,2 procent in Schuitema. Van een vergelijking met de eind vorig jaar vernieuwde Albert Heijn in Heemskerk, wilde de directeuren echter niets weten. "Je kunt het niet vergelijken", aldus Van de Wal. Over een samenwerking, zoals een gezamenlijke inkoop, al helemaal niet. Brouwer: "We gaan niet samen inkopen met onze grootste concurrent".
Schuitema heeft het plan om dit jaar nog vier vernieuwde C1000-winkels te openen.
(Bron)

Geen opmerkingen: